Ervaring als verkoopmanager en matchmaker bij een nieuwbouwproject

LANGVERWACHT NIEUWBOUWPROJECT OP EEN TOPLOCATIE

Op dit nieuwbouwproject wachtte iedereen al jarenlang. Het was zo’n prominente locatie midden in het dorp waarvan iedereen nieuwsgierig was wat daar zou komen.

Het zag er naar uit dat alle signalen op groen stonden voor een snelle, vlotte verkoop van deze woningen. Het project is gelegen op een toplocatie, tegen een geliefde, bestaande woonwijk, dicht bij het centrum. De woningen zijn ruim en hebben grote kavels, vooral voor zo’n plek dicht bij het centrum. De architectuur was uitgevoerd in jaren 30 en jaren 50 stijl. Een stijl die populair is bij een grote doelgroep. Tegen de verwachting in bleef de verkoop iets achter en ben ik ingeschakeld om een verkoopboost te geven aan de verkoop van deze woningen en appartementen.

WAAROM LIEP DE VERKOOP ACHTER?

Het project bestaat uit relatief veel woningen. Daarnaast was er op datzelfde moment een groot aanbod van concurrerende nieuwbouwprojecten. Na een kwalitatief onderzoek bleek dat het de potentiële koper niet helemaal duidelijk was waarom ze nu juist voor deze woningen moesten kiezen. Tevens bleek dat de potentiële kopers, waarvan een groot deel lokaal was, niet bekend waren met de betrokken partijen. Wie is de ontwikkelaar? En ook van de aannemer en de makelaar hadden ze nog niet eerder gehoord. De mensen hadden enigszins moeite partijen te vertrouwen die ze op dat moment niet kenden.

HOE HEBBEN WE DAT AANGEPAKT?

We hebben de sterke punten van de woningen uitgelicht en de communicatie inzake het project in overeenstemming gebracht met de verwachtingen. De woningen hebben namelijk bijzondere kwaliteiten. Zo zijn ze bijvoorbeeld heel erg ruim ten opzichte van soortgelijke woningen met een gunstige prijs-kwaliteit verhouding. De riante kavels op zo’n centrum locatie is wel echt uniek, de percelen zijn zelfs nog ruimer dan de kavels van concurrerende projecten die in het buitengebied liggen. En daar vandaan moet je ook nog eens eind fietsen om je boodschappen te doen of de kinderen naar school te brengen.

Dus we benadrukte de ‘echte’ sterke punten van de woningen en het project en hiermee onderscheidde we ons duidelijk in positieve zin van de concurrerende nieuwbouwprojecten.

INZET VAN ON- EN OFFLINE MEDIA VOOR BEKENDHEID EN ZICHTBAARHEID

We maakte gebruik van de inzet van online marketing om de voordelen van het project te benadrukken. Maar ook om de betrokken partijen voor te stellen. Dit gebeurde onder andere door het plaatsen van een serie vlogs. Een van de eerste kopers, een leuk jong stel, vertelde in een interview waarom ze kozen voor een woning in dit project. Lokale ondernemers die bijdragen aan de werkgelegenheid toonde betrokkenheid en vertelde waarom zij juist hier gevestigd zijn.
Het schrijven van blogs en verzenden van nieuwsbrieven onderschreven deze keuzes. Via de offline media, het plaatselijke weekblad, hielden we mensen via een rubriek ‘weet-je-datjes’ op de hoogte van de ontwikkelingen in en om het project. We deelden informatie over wat er op die locatie, naast het ontwikkelen van woningen, nog meer gebeurde.

Dit werd op prijs gesteld en leidde tot een grotere betrokkenheid en herkenbaarheid onder de inwoners en leverde positieve mond-tot-mondreclame op.
Met onlinecampagnes vergrootte we de zichtbaarheid en de bekendheid van het project ook buiten de gemeentegrenzen.
Kijkmomenten op de locatie leidden tot grote belangstelling waar kopers en geïnteresseerden elkaar ontmoetten en wat tot een toename van de verkopen leidde.
Per woningtype stelde we doelen vast. Hoeveel leads hadden we nodig, om binnen een bepaalde periode alle woningen te verkopen? Op die manier monitor je en stuur je de marketing en communicatie bij.

WAT GEBEURDE ER MET DE TOEGENOMEN BELANGSTELLING?

In de loop van dit traject nam het aantal bezoekers van de projectwebsite en daarmee het aantal inschrijvingen substantieel toe. Die geïnteresseerden wil je niet laten lopen. Hierop moet je actie ondernemen. Je kan je aan de voorkant van het verkooptraject intensief bezighouden met de marketing en zoveel mogelijk leads genereren, zaak is dan wel dat je deze goed opvolgt. Met het verkoopteam hadden we structureel overleg, we bespraken de leads, zette acties uit en kwamen met z’n allen in een positieve flow. Wanneer je het met elkaar als team doet, kom je tot de beste resultaten.

Alle woningen waren binnen de tijd die de ontwikkelaar zich had gesteld verkocht.

Juist in deze tijd, waarin de verkoop van woningen bijna vanzelf lijkt te gaan, zijn de verwachtingen erg hoog. De valkuil is om te denken dat je het project daardoor wat minder energie en aandacht hoeft te geven. Ik zorg ervoor dat je scherp blijft.

Ben jij benieuwd wat ik voor jouw nieuwbouwproject kan betekenen? Of wil je gewoon eens van gedachten wisselen ter inspiratie?

Neem gerust contact met me op:
Tel. 06-17 87 21 79
E-mail: esther@accentzuid.nl
Of vraag hier mijn E-book aan.